במאמר זה אתייחס לסוגי האינטלגנציות השונים. מטרת המאמר היא לסייע בידך לזהות אלו אינטלגנציות פעילות ומפותחות בך, ואילו סוגי אינטלגנציות את מעוניינת להרחיב, ולהעניק יותר מקום.
אני ממליצה לקרוא את המאמר קריאה פעילה. תוך כדי התבוננות ואיבחון פנימי.
אני זוכרת את עצמי, לפני שנים,
ואת המתח לפני מבחן האיי קיו IQ שעשיתי.
מבחן, שהיה אמור לקבוע מהי מנת המשכל שלי.
( "מנת משכל" איזה מושג…)
אז בזמנו, היה נהוג ליחס לזה את מידת החוכמה.
מדד הקובע האם את חכמה יותר או פחות ביחס לאנשים אחרים.
מבחני האקייו המקובלים כיום פותחו בשנת 1939 על ידי דייויד וכסלר.
המבחנים כוללים בין היתר ידיעות כלליות, יכולות מתמטיות וזכירה של ספרות, ידע נלמד ועוד …
אם קיבלת ציון של 100 זה אומר שאת אדם ככל בני האדם, ואם קיבלת
ציון של 140 ומעלה, זה אומר שאת מסוגלת
לפתור בעיות מאוד מאוד מאוד מסובכות במתמטיקה.
מבחן האיי קיו קשור לצד השמאלי של המוח. הצד שאחראי על חשיבה לוגית ותיפקודים הגיוניים ומתמטיים.
ולכן הוא בודק סוג מיומנויות חלקי בלבד. אבל, מזל גדול, שזה לא הסוף.
לאחר שנים אחרי, הופיע אדם אחר, וקבע מדד שונה לאינטלגנציה. הפעם הוא קרא לזה:
EQ אינטלגנציה ריגשית.
במבחן זה האינטליגנציה נקבעה על פי התפיסה הריגשית של האדם.
זה כולל את היכולת לזהות רגשות, לקבל החלטות על סמך רגשות, ולהרגיש את האחר.
זוהי אינטלגנציה הקשורה לרמת האמפטיה שאדם יכול להכיל ולהביע.
נשים ניחנו באופן טבעי בחיישני רגש. הן מחוננות ביכולת להרגיש את הסביבה,
לתרגם רגשות, ולקבל החלטות על סמך מידע זה. אישה עם אינטלגנציה ריגשית בריאה יודעת לאהוב ולתת אהבה.
בדרך כלל נשים הן בעלות אינטלגנציה ריגשית גבוהה, ולטעמי לא מספיק מוערכת, בעיקר בעיני הנשים עצמן.
אדם בעל אינטליגנציה ריגשית נמוכה, מתקשה לחוש אהבה.
הוא מתקשה לדעת ולזהות מה הוא מרגיש. הבעה ריגשית ותקשורת ריגשית היא מאמץ גדול עבורו ולעיתים,
אינו מסוגל לזה כלל. אדם בעל אינטלגנציה ריגשית נמוכה גם יאשים אחרים בכל פעם שמשהו לא מסתדר לו.
והופ, חלפו להן מספר שנים, והנה, קם אדם נוסף, והגדיר אינטלגנציה מסוג שלישי הוא קרא לזה:
SQ social Intelligence אינטליגנציה חברתית.
אינטילגנציה זו מתייחסת ליכולת של האדם לראות את התמונה הגדולה.
לקחת בחשבון את כל מי שמעורב בהחלטה שהוא עושה. להתייחס למעגלים החברתיים והקהילתיים,
ולהשלכות של פעולותיו על מעגלים אלו, לפעול למען החברה, הקהילה, האנושות.
הוא קשור לערבות הדדית ולמידה שבה אתה משתף פעולה,
ופועל מתוך שיתופי פעולה עם הגורמים החברתיים והסביבתיים.
דוגמא לאינטלגנציה חברתית, היא כאשר אדם מכיר משפחה שנמצאת במצוקה כלכלית,
לא זו בלבד שהוא מצטער על כך, אלא הוא בודק מה ניתן לעשות על מנת לתרום
לשיפור מצבם הכלכלי. (גיוס תרומות, גיוס מזון, התנדבות בעמותה ועוד)
בספרו של The MAKING OF MEN מאת Dr Arne Rubinstein
מציין המחבר סוג נוסף של אנטליגנציה שהוגדר לאחרונה והוא נקרא:
GO Generational Intelligence אינטלגנציה דורית
ד"ר רובינשטיין כותב בספרו שאינטלגנציה דורית מתייחסת לידע,
שעבר אל האדם מדורות שקדמו לו, ולאינטליגנציה שהאדם מעביר לדורות הבאים אחריו.
אדם בעל אינטליגנציה בין דורית טובה, יהיה פתוח ללמוד מאחרים.
הוא יתן לאחרים לעזור לו. הוא יעריך את ההסטוריה ממנה הוא צמח,
יעריך את אבות אבותיו, את סביו וסבותיו וילמד מהם.
הוא ירצה להעביר הלאה את הידע שרכש, ויהפוך למורה דרך עבור הדור הבא, בכל תחום שבו יבחר להתמחות.
אדם כזה יהיה טוב בהוראה, בהנחייה. בתמיכה בצעירים ממנו.
אינטליגנציה דורית נמוכה כאשר חסרה תודעה של הכרת תודה, כלפי הדורות הקודמים.
חוסר כבוד, או הערכה כלפי המורים, ההורים, השושלת.
אינטליגנציה דורית נמוכה בולטת גם כאשר אדם בעל כישורים שומר את הידע לעצמו ,
ואינו מעביר לאחרים, מחשש שהדבר יפחית מערכו, מחשיבותו או עוצמתו.
אנחנו חיים בעולם מערבי, שעדיין פחות מעריך את האינטלגנציה הדורית.
זקנינו, במקום שיהפכו ל"זקני השבט" ולמכובדי השבט, נמצאים לרוב בשולי החברה.
רבים מהם, חווים הידרדרות במעמדת החברתי והכלכלי.
תפקידם כמעבירי חוכמה, כמספרי סיפורים וכמשמשי השראה לדורות הצעירים, הלך ונשחק.
אנחנו צריכים להפעיל את כל סוגי האינטליגנציה. אינטליגנציה שכלית, ריגשית, חברתית ודורית.
אנחנו צריכים להיות מסוגלים לפתור בעיות, לפתח מערכות יחסים אוהבות,
להיות מודעים לפעולות שלנו וכיצד הן משפיעות על החברה ,
ללמוד מן העבר על מנת, לבחור מה להעביר לעתיד.
אני מוצאת, שמפגשים בתוך מסגרת מעגלית של מעגלי נשים בפרט ומפגשי מעגל בכלל,
מחזקים את התבונה הרגשית, החברתית והדורית.
ככל שנרבה לקיים תקשורת במעגל נעורר אינטליגנציות שייתכן ונרדמו במרוצת הזמן.
נפתח יכולת רגשית עדינה וקשובה המאפשרת להכיר, לעבד ולהתמיר רגשות.
מפגשים מסוג זה מעמיקים את הקשר לאדמה, לכדור הארץ, לאבותינו ולאמותינו.
עקרונות המעגל מושתתים על אחדות תוך הכרה בשוויון.
זהו מבנה ללא שיפוטיות וביקורת.
מתוך המעגל אנו מאפשרים מפגש אנושי חברתי ושולחים ברכה למעגלים גדולים יותר.
אנו ערים לתפקידנו כחוליה בשרשרת ארוכה ומעבירים הלאה מניסיוננו ומתנותינו .